Lindfors Hemträdgårdsförening.se © 2012

Höstprogram 2017 - Vårprogram 2018

Trädgårdsbesök och växtbytarkväll hemma hos familjen Wilbourn 6/9 klockan 18.00

Vi är välkomna hem till Marianne och Derek för att titta på deras fina trädgård och byta lite växter. De bor på Vadmansvägen 3A i Molkom. Deras tomt är på 1000 m2 med flera olika växtmiljöer. Marianne är pelargonintresserad så vi kan förvänta oss mycket fint att titta på. Den här programpunkten ger dig möjlighet att till ingen kostnad alls bygga upp en trädgård med hjälp av dina föreningskompisar. Det finns alltid något man inte visste att man behövde! Ta med sådant du har över och byt till dig något helt annat. Än har inte tjälen satt in och vassa spadar har vi allihopa. Nu kan du verkligen fynda inför höstplanteringen. Vi träffas en stund, tittar och pratar och tar en kvällsfika ihop. Marianne bjuder på kaffe och sockerkaka, vill man ha mer så tar med fikakorgen!

Det går inte att få för många stenar! 7/10 klockan 10.00

Vi träffas vid vägkrogen i Lindfors klockan 10, för de som inte hittar själva. Vi skall till ett välkänt, hemligt ställe och plocka fina stenar. Här har jag fyndat tidigare är och i år är jag nog inne på att leta hjärtformade stenar igen, förra gången gick jag helt in för platta….nåväl gropen är stor och stenar finns i alla storlekar och former. Just den här dagen verkar det vara ”Smaskenskakans dag” så föreningen bjuder på fika i gropen med just smaskens……..En mysig stund bredvid en stor stenhög, det är grejer det!

Frösättarkväll på Solhälla 26/2 kl 18.00

Detta blev en succe´ förra året, att vi sätter våra frösådder tillsammans. Tanken är att föreningen har köpt in lite fröer som vi vet är populära och kanske har du några egna påsar med dig också. När vi satt färdigt så byter vi krukor med varandra direkt så kommer man hem samma kväll med världens bästa blandning! Om det blir någon marknad är ju osäkert men om inte så har medlemmarna ett fantastiskt utbud på vårens växtbytarkväll att se fram emot! Väldigt basala krukor(runda) finnes och vi köper in jord så det finns på plats när ni kommer. Medtag fikakorg för vi kommer garanterat att behöva lite förfriskningar! Plats: Solhälla, Vallvägen 10 Molkom

Kallelse till årsmöte 10/3 klockan 14.00

Vi träffas vid Hembygdsgården i Molkom och har vårt årsmöte. Som vanligt avslutar vi sammanträdet med en föreläsning. I år kommer Emma Michelin och pratar om gödsel av olika slag, Vad som är lämpligast till vilka grödor och egenskaper som de olika ”bajserna” har. Emma bor i Molkom och är medlem i vår förening och arbetar professionellt med delvis sådana här frågor på Länsstyrelsen. Föreningen bjuder på fika, så allt du behöver göra är att åka dit, delta i mötet och umgås en stund. Plats: Hembygdsgården i Molkom

OBS! I direkt anslutning till årsmötet kommer den nyvalda styrelsen att samlas för ett konstituerande styrelsemöte.

Mässan ”Nordiska Trädgårdar” i Älvsjö 25/3 Heldag

Boka av dagen utifall att……….Styrelsen har för avsikt att göra ett samarrangemang med de andra trädgårdsföreningarna i vår närhet och fylla en buss till trädgårdsmässa i Älvsjö. Vi har sagt att vi åker på mässans sista dag. Här behöver ni hålla utkik på vår hemsida och på vår grupp på Facebook för vi har inte bokat resan ännu…….

Lär dig ympa träd 7/4 klockan 14.00

Vi träffas vid Kerstins butik på Graningeskolan för några timmars pyssel med kvistar och kniva. Många av oss har försökt ympa bland annat på våra äppelträd med blandat resultat. Nu kommer Kerstin Brandel att ge oss en lektion som ger oss goda förutsättningar att lyckas med ympningen. En stund tillsammans och vi får lära oss något nytt, eller fräscha upp gamla kunskaper. Medtag fikakorg för sugna det kommer vi att bli…Kerstin kommer att ta hem det växtmaterial som vi behöver så det kan ni köpa av henne på plats.

Håll utkik efter aktivitet 10-12/5 !!

Det är osäkert om det blir någon marknad i Molkom 2018 men det kanske blir en stor torgdag istället. Det är en bra plats att göra reklam för vår förening men då behöver vi hjälpas åt att samla ihop lite växter som vi kan sälja. Håll utkik på hemsidan och Facebook så får vi se när det närmar sig.

Växtbytarkväll 17/5 kl 18.30

Eftersom hon har så gott om plats så åker vi hem till Monica i Björketorp igen. Nu har vi ju dragit upp mängder av plantor inför sommaren och har mycket att dela med oss av till andra. Alla våra ”Solhälla-frön” tog sig nog så vi behöver verkligen varandra så allt kommer till användning. Kom som du är, ta med ditt överskott och du åker sannolikt hem med full bi! Ta med fikakorg så tar vi en pratstund i försommarkvällen när vi bytt färdigt.

Styrelsen för 2017 är:

Eva-Lena Tedfelt, ordförande

Yvonne Sporsén, kassör 070-603 60 68
Monica Persson, sekreterare 0553-121 18

Sara Alm Karlsson, styrelseledamot

Camilla Sundström, styrelseledamot

Gunilla Bernholm, suppleant 0705-919607

Vi har numera möjlighet att gå med som

familjemedlem för 50 kr/år.

Vi hoppas att ni medlemmar tycker att programmet lockar och vill hänga på våra aktiviteter! Välkomna!

•  Blogg »

Öppnas i nytt fönster

•  Fotogalleri »

Bilder från våra aktiviteter.